FLUCA ПРЕДСТАВЯ: Със свободна времева рамка / самостоятелна изложба на Аарон Рот

Със свободна времева рамка
самостоятелна изложба на Аарон Рот

16 юли 2021 – 10 август 2021

куратор Вълко Чобанов

Откриване: 16 юли, петък, 19:00 ч.*
FLUCA – Австрийски културен павилион
Ул. Отец Паисий 36, Пловдив

Настоящият художествен продукт на Аарон Рот не допуска директното нахлуване на зрителския поглед. За да разгледат художествените обекти в детайл, от посетителите се изисква да разгърнат завеса от мъниста – обособяваща отворената сцена на FLUCA в затворено пространство.

Редуващите се кафяви и бели мъниста изграждат мозаична секвенция от идентични стилизирани палмови дървета и символа на паричната единица евро, заобиколен от 12 „пикселизирани“ звезди. Пластмасовите ресни работят на фонов план, за да внушат деликатното усещане за раздяла между външния свят и „интериорното“ пространство на изложбата – съчетание на едно фалшиво усещане за дискретност и символичното отваряне на потенциала на пространството към извършване на някакъв вид покупко-продажба.

Така конструиран през завесата погледът достига логичния център на изложбата: разположените в дълбочината на контейнера три широкоформатни живописни платна. За тях авторът работи с апроприирани изображения – намерени в интернет фотографии и сегменти от рекламни материали. В създаването им Рот претопява дихотомията субект/обект. Първата от тях е портрет на популярен български политик, но представя единствено фрагмент, изваден от снимка на коженото му яке. Използваният естетически механизъм открито поставя под въпрос авторитета на олигарха, свеждайки образа му до детайл от собствената му намачкана дреха. Погледът вече става амбивалентно разкъсан в ироничната игра между символиката на авторитета изпълнен с мачизъм и фетишизирането на елегантната и скъпа материя на самата дреха.

Живописните мазки и отбраното използване на цветове в маслените платна създават усещането за барелефни монументални плочи, документиращи в интимни детайли обектите, които изобразяват. Нагънатата и леко открехната завеса на Мерцедес S класа – обект на втората централна творба – позволява частично надникване в интериора на луксозен автомобил. По същия начин, по който завесата от ресни пречи на преминаването на вредителите (мухи), така и завесата на автомобила функционира като пропускливата мембрана, допускайки погледи единствено на хора с висок социален статус. Така застинал във времето този момент стимулира да си „спомним“ за други подобни моменти, разпознаваеми от „мафиотските“ филми и съвременната българската политическа действителност. В подчертан контраст е изобразен пейзажът, видим частично зад автомобила – ярко оранжево небе, вдъхновено от фототапета в офиса на Франк Лопез от филма Scarface. Възприемано в цялост, изображението е комбинативен образ на невидимите взаимовръзки между стремежа ни към лукс и инстинкта ни за самоунищожение.

Флиртът на смъртта и престижа е тема и на третата живописна работа, в която е изобразен приближен детайл от логотипа на цигари Собрание Лондон. Детайлът очевидно може да бъде четен и като абревиатурата S.O.B. (чието значение от английски език е „кучи син“). Заложен е код на демистификация спрямо атрактивността на цигарения бранд – исторически обвързан с идеята за луксозно и първокласно качество и предлаган на пазара като достъпен канал за обикновения човек до преживяванията на една по-висока класа.

Безспорно не само в тази работа, но и в целостта на този творчески проект може да бъде разчетена закодирана критиката на автора към модела, наложен като доминант в пост-индустриалното общество. Ценностен модел, при който представите за престиж, през които възприемаме „продуктите“, стават водещия фактор в определянето на материалната им стойност. И въпреки това, или дори може да се каже, точно поради това – отношението на Аарън Рот към тези процеси го извежда над критикуването, създавайки с картините си своеобразни тотеми – само че не на продуктите, а на маниерността в отношението към тях.

“It will work. I am a marketing genius”
- Paris Hilton

Аарън Рот е роден в Лос Анджелис през 1998 г., като от 12-годишната си възраст живее  в България. Работи между София, Лондон и Пловдив. През 2021 г. получава бакалавърска степен по живопис от Училището за изящни изкуства Slade (Лондон) с дипломен проект на тема Визуалната култура, свързана с поп-фолк музиката. През 2021 г. реализира в София  своя самостоятелна изложба “biznes (end) management”.

* Изложбата ще бъде открита със специалното музикално участие на София Грънчарова.

-

За шестия си сезон през 2021 година FLUCA – Австрийски културен павилион, „Фондация Отворени Изкуства“ и Веселина Сариева канят Вълко Чобанов за куратор. Той е визуален артист, който практикува и като независим куратор. През 2020 година на сцената на FLUCA реализира изложбата „particular impulse / особен импулс“.

FLUCA – Австрийски културен павилион е дългосрочен културен проект-инициатива на Фондация Отворени Изкуства (Пловдив), Австрийското посолство в София, подкрепен от Федералното канцлерство на Република Австрия и Община Пловдив.

През 2021 FLUCA се реализира с финансовото съдействие на „Програма за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството“ на Национален фонд „Култура“.

Партньори на FLUCA – Австрийски културен павилион традиционно са artnewscafe и галерия Sariev, Пловдив.

FLUCA – Австрийски културен павилион е дългосрочен културен проект-инициатива на Фондация Отворени Изкуства (Пловдив), Австрийското посолство в София, подкрепен от Федералното канцлерство на Република Австрия и Община Пловдив.

През 2021 FLUCA се реализира с финансовото съдействие на „Програма за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството“ на Национален фонд „Култура“.

Партньори на FLUCA – Австрийски културен павилион традиционно са artnewscafe и галерия Sariev, Пловдив.